Elektromobilita ano, či ne? Komplikované téma, které vyvolává řadu emocí. Ale čím později začneme problematiku diskutovat, tím méně času budeme mít na nalezení optimálního řešení. Startujeme nový seriál článků určený pro facility manažery.
NABÍJENÍ
Pro úspěšné fungování flotily elektrických vozů je naprosto klíčová možnost efektivního nabíjení přímo ve firmě. Na trhu se nabízí řešení pro firmy všech velikostí, včetně pokročilých systémů řízení spotřeby energie. Jak jich využít pro různé scénáře firemního nabíjení? Nejefektivnějším a obvykle také nejlevnějším způsobem nabíjení elektromobilů, jsou vlastní nabíjecí stanice. Mezi jejich hlavní výhody patří samozřejmě fakt, že nabíjení je kdykoliv k dispozici podle vašich potřeb. Dalším benefitem je pak to, že spolu s chytrým řízením odběru energie umožňují maximálně využít levné elektřiny, případně i vlastních zdrojů, jako je solární energie. Jak ale vybrat správný systém?
JAKOU NABÍJEČKU?
Základem je volba samotných nabíjecích stanic. Pro menší firmy a pomalejší nabíjení jsou vhodné nabíječky na střídavý proud (AC), které v nabídce na trhu zastupují jak nástěnná zařízení Wallbox a Doublebox (se dvěma nabíjecími body), tak stojanové AC stanice. Navzájem se liší možnou rychlostí nabíjení, která činí maximálně 22 kW. Pokud je zapotřebí nabíjet rychleji, tedy typicky pokud se uvažuje použití pro veřejnost, nebo tam, kde služební vozy musí v krátkém čase opět vyrazit, jsou řešením stejnosměrné (DC) stojany o výkonu 30, 60, 90, 120 a více.
Častým problémem však není nedostatek výkonu na dané nabíječce či stojanu, ale nedostatek rezervovaného příkonu pro celý areál nebo instalaci, ať již kvůli jeho nedostupnosti, nebo příliš vysoké ceně. V takovém případě je řešením zařízení SmartMeter, které dokáže řídit v reálném čase výkon jednotlivých nabíjecích míst tak, aby nikdy nedošlo k překročení celkového příkonu nebo nasmlouvaného povoleného odběru ve čtvrthodinovém úseku. Neméně důležité je pro firmy udržovat kontrolu nad tím, kdo a jak z nabíjecích míst energii odebírá. To zajišťuje autorizace jednotlivých uživatelů pomocí RFID čipů. Jednotlivé uživatele je navíc možné spravovat a vytvářet tak například jejich hierarchii, ta může určovat mimo jiné i prioritu nabíjení nebo dávat různým uživatelům přístup k různým nabíjecím místům.
AC NEBO DC NABÍJENÍ?
Samotné označení AC je zkratka pro termín „Alternating Current“, tedy střídavý proud. AC nabíječky, označované jako pomalé nebo středně rychlé, jsou zařízení, která zprostředkovávají střídavý proud pro dobíjení elektromobilu. Výraz „nabíječka“ je zde ale trochu nadsazený. AC nabíječky totiž neobsahují žádnou silovou elektroniku. Nemají v sobě ani transformátory ani usměrňovač. Nejde tedy ve skutečnosti o nabíječku jako takovou, nýbrž spíše o rozhraní mezi přípojkou elektřiny a elektromobilem. Nabíječka samotná, tedy usměrňovací zařízení, které přemění střídavý proud do stejnosměrné podoby, je přímou součástí elektromobilu.
Z toho plynou i vlastnosti AC nabíječek: v zásadě se neliší rychlostí dobíjení. Ta totiž záleží čistě na elektromobilu a jeho technické výbavě. U AC nabíječek se tedy udává maximální rychlost (výkon), kterou jsou schopné do elektromobilu proud převádět. Většinou se udává údaj 22 kW, což odpovídá příkonu 32 A na třech fázích. Některé dobíjecí stanice jsou ale z výroby uměle omezeny na výkony nižší, nejčastěji 11 kW (16 A na třech fázích), nebo dokonce 3,7 kW (16 A na jedné fázi). Důvod pro existenci těchto uměle zpomalených AC nabíječek je ale spíše marketingový než praktický. Výrobci mají možnost u jediného modelu nabízet levnější (omezenou) i dražší (neomezenou) variantu. Pro majitele starších elektromobilů se slabším palubním systémem mají k dispozici cenově atraktivní, levný základní model a ostatním mohou prodávat neomezenou plnohodnotnou stanici s vyšší marží. Pochopitelně se reálně prodá nejvíc těch neomezených.
Na rozdíl od AC nabíječek jsou DC rychlonabíječky („Direct Current“) už skutečně plnohodnotnými nabíječkami. Na vstupu jsou vždy připojeny na tři fáze a výstupem je už stejnosměrný proud. Mají tedy plus a minus, jak je známe z baterií nebo nabíječek na mobilní telefon. Dobíjecí stanice na stejnosměrný proud je v podstatě obdobou palubní nabíječky elektromobilu s rozdílem ve velikosti a výkonu. Klasická DC rychlonabíječka je velké zařízení. Dosahuje rozměrů parkovacího automatu, ty silnější jsou dokonce velké téměř jako telefonní budka. Z toho vyplývá, že schovat takto rozměrné a výkonné zařízení do auta je fyzicky nemožné. Proto je výkon DC rychlonabíječek několikanásobně vyšší než výkon nabíječek integrovaných v elektromobilech.
DC nabíječky disponují výstupním napětím 400 V stejnosměrných. Aktuální novinkou jsou elektromobily pracující s 800 V. Ne všechny DC nabíječky 800 V podporují, a proto elektromobily podporující 800 V sběrnici (některé modely Porsche, Audi, Kia, Hyundai) vždy mají integrovaný i DC/DC převodník z 400 V na 800 V, aby bylo možné doplnit energii v těchto nejmodernějších elektromobilech i ve starších DC rychlonabíječkách.
KOLIK STOJÍ NABÍJEČKA
AC nabíječky stojí nejčastěji v rozmezí nižší ch desetitisíců až zhruba sto tisíc, v závislosti na výbavě a provedení. Dobíjecí stanice s integrovaným kabelem, a zejména s více nabíjecími body, jsou pochopitelně o něco nákladnější než základní modely osazené pouze zásuvkou pro vlastní kabel. Nástěnné wallboxy jsou zpravidla levnější než obdobná stojanová provedení.
DC rychlonabíječky s výkonem alespoň 50 kW stojí od 400 000 Kč bez DPH výš e. Na trhu jsou i modely s výkonem 20–25 kW, které jsou levnější, ale stále hovoříme o částkách kolem 200 000 Kč bez DPH. Cenový rozdíl víceméně vymezuje jejich základní účel: DC rychlonabíječka je vhodná tam, kde si na sebe časem vydělá. AC nabíječka pak všude jinde.
Projekt AE-MOBILITY
Cílem projektu je zajistit komplexní službu zejména pro firemní klientelu a státní správu, díky které je možné zákazníkům nabídnout komplexní řešení od poradenství v oblasti přechodu vozových parků na bezemisní vozy, projektové činnosti FVE a bateriových úložišť včetně realizace, využití dotací, dodání nabíječek pro veřejné, firemní a domácí nabíjení až po dodání osobních a užitkových vozů, komunální techniky, strojů a zařízení s elektrickým pohonem. S plnou odpovědností říkáme, že elektromobilita ještě dnes není pro každého. Je potřeba pečlivě vyhodnotit celou řadu parametrů, aby se provozování elektromobilů ve vozových parcích stalo výhodou a nikoliv přítěží. Tato komplexní služba zahrnuje velké množství vysoce specializovaných odvětví, a tak je projekt AE-MOBILITY postaven na partnerství špičkových odborníků v daných problematikách, které propojujeme tak, aby byl výsledný produkt bezchybně kompatibilní a všechny propojené komponenty vzájemně komunikovaly. Aby výsledný produkt, který předáme zákazníkovi do užívání, přinesl časovou a finanční úsporu bez kompromisů. Součástí našeho projektu AE-MOBILITY a zárukou kompetentních řešení jsou partneři Clever Power – Chargee, Unicorn – ChargeUp, Woltair, PowerLogic, IontTech a další. Z oblasti automobilových značek projekt AE-MOBILITY podporují Škoda Auto, Volkswagen, Audi, CUPRA, Porsche, Ford, BMW, Mini, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Hyundai, Kia, Renault, Dacia a další.
Projekt AE-MOBILITY úzce spolupracuje s Ministerstvem životního prostředí a například naše aktivita „Elektromobilita pro úřady a státní správu“ probíhá pod záštitou právě MŽP.
www.ae-mobility.cz
Text: Radek Donner
Foto: Archiv autora