VYPLATÍ SE INVESTOVAT DO ZDRAVÍ ZAMĚSTNANCŮ? JDE TO LEVNĚ A JEDNODUŠE?

KOLIK STOJÍ CHŘIPKOVÁ EPIDEMIE
Na iDnes vyšel v lednu 2018 zajímavý článek o nákladech na chřipkovou epidemii v ČR. Podle údajů pojišťoven v roce 2016 trpěl akutním respiračním onemocněním každý čtvrtý občan a cca 20 % zaměstnanců zůstalo doma déle než 14 dní. Průměrný zaměstnanec, který zůstane doma 14 dní kvůli nemoci nebo nemocným dětem a má hrubý příjem 20 000 Kč, může přijít až o 2500 Kč čistého (údaj z 2018, dnes cca 3 100 Kč). Jeho zaměstnavatel mu na náhradě mzdy vyplatí asi 5 000 Kč a může mít další náklady spojené s placením přesčasů zastupujících zaměstnanců anebo snížením objemu výroby.

HYGIENA RUKOU
Článek dochází k závěru, že prevence očkováním je levnější než léčba, ale proočkováno proti chřipce je pouze 5–6 % celé populace. Pandemie covidu-19 nás poučila, že mnozí jsou proti očkování a nedají se přesvědčit. Pro takové je podle mého názoru účinnou a levnou možností prevence správná praxe hygieny rukou. To ilustruje studie publikovaná v časopise American Journal of Infection Control. Zúčastnilo se jí 430 studentů žijících na kolejích. Snížení počtu symptomů, nemocí a absencí při zvýšené úrovni hygieny rukou bylo statisticky významné. Nemocnost se snížila o 20 %, přičemž skupina používající alkoholovou dezinfekci na kůži měla o 43 % méně zameškaných školních a pracovních dnů.

VYSOKÉ NÁKLADY JSOU MÝTUS
Při rozhovoru s facility managerem o nákladech spojených s absencí zazněla reakce: „A co náklady?! Zajistit vysoký standard hygieny rukou je drahé!“ V této době, vyznačující se rychle rostoucími náklady, má člověk logicky zájem na zvýšení úrovně hygieny, ale zdráhá se měnit stávající řešení kvůli možným vyšším materiálovým nákladům. Nepříjemným překvapením lze předejít tím, že si stanovíte, jaké aspekty hygienického řešení jsou pro vás skutečně důležité: náklady na výrobek, hygiena, udržitelnost, bezpečnost výrobku, spokojenost uživatelů, funkčnost, servis, záruka atd. K tomu je vhodné se informovat o nákladech přímo souvisejících s daným hygienickým řešením: snížení absence, odpadu, spotřeby vody, manipulace.

JABLKA NEJSOU HRUŠKY
Při porovnávání nákladů na výrobek má smysl srovnávat jablka s jablky: zda porovnáváme cenu za objem, nebo náklady na používání (např. na osobu za rok). Ze zkušenosti vím, že je jednodušší porovnávat objem výrobku, ale výsledek může být zavádějící. Následující příklad ukazuje, proč dávám přednost srovnání nákladů na spotřebu. Nejlevnější regenerační krém je k dostání za zhruba 16 Kč. Takže náklady na měsíční „fasování“ jsou 192 Kč na osobu a rok. Kvalitní krém v litrové uzavřené patroně pro dávkovače může snadno stát 400 Kč, tedy 2,5krát více. Při úplném stisknutí tlačítka jedna dávka činí 0,8 ml a náklady na ni 0,32 Kč. Při 216 pracovních dnech jsou náklady na osobu za rok 70 Kč, tedy o 64 % nižší než u nejlevnějšího dostupného krému.
Tento příklad podtrhuje mou tezi, že zlepšení hygienického standardu neznamená automaticky vyšší náklady. Proto také můj skromný názor, že hygienické tendry založené na nejnižší ceně za objem nejsou ve prospěch veřejného zdraví. Teď si řeknete, hezký výpočet, ale nepřekvapí mě to v praxi? Nebude uživatel tlačit dvakrát a nebudu mít dvojnásobné náklady?

VYBERTE SPRÁVNÉHO DODAVATELE
Nepříjemným překvapením lze podle mého názoru předejít adekvátním nákupním procesem: ujasněte si společně s dodavatelem hygieny své potřeby a očekávání. Na jejich základě by měl dodavatel předložit řešení včetně kalkulace nákladů. Požádejte o řádný bezplatný test, který vám umožní porovnat výsledky s předpoklady. Dodavatel věřící v předložené řešení neodmítne. Vyhodnocení testu by vám mělo poskytnout dostatek informací pro rozhodnutí, které zabrání nečekaným a nepříjemným situacím. Bonusem tohoto přístupu je fakt, že snaha o snížení absence zlepšením standardu hygieny rukou nepřinese vyšší náklady.

 

 

FRANS WITPEERD
Spoluzakladatel, spolumajitel a obchodní ředitel společnosti Apex Central Europe, s.r.o. Narodil se v nizozemském Utrechtu, od roku 2000 žije v České republice. Vystudoval vysokou ekonomickou školu se specializací na marketing.
„Jsem přesvědčen, že musíme naše klienty podporovat v tom, co je pro ně skutečně důležité, a přizpůsobit řešení individuálním potřebám.“

 

 

 

Úvodní foto: Pixabay