Facillity Management Journal

LOCKERY. DONEDÁVNA JSME TOHLE SLOVO V ODBORNÉM FM ŽARGONU NESKLOŇOVALI. V POSLEDNÍCH NĚKOLIKA LETECH LOCKERY DOSLOVA ZAPLAVILY ČESKÁ I SLOVENSKÁ MĚSTA A VESNICE. TISÍCE VÝDEJNÍCH BOXŮ RYCHLOSTÍ BLESKU POSTAVILI JAK VELCÍ E-COMMERCE OPERÁTOŘI, JAKO JE ALZA, ROHLÍK NEBO MALL, TAK DOPRAVNÍ SPOLEČNOSTI TYPU PPL. NA LOCKERY JSME SI ZVYKLI JAKO NA EFEKTIVNÍ VÝDEJNÍ MÍSTO PRO ESHOPY,
DOSTUPNÉ NONSTOP A VZHLEDEM K JIŽ ZMÍNĚNÉ PENETRACI TRHU PRAKTICKY KDEKOLIV.

Jak ale fungují lockery v kancelářských budovách? Jaké benefity přinášejí na pracovištích, kde se pohybují stovky, někdy i tisíce lidí? Proč by se facility manažeři měli těmito chytrými skříňkami zabývat? To vše jsou otázky, na které hledáme na následujících stranách odpovědi.

OD CHYTRÝCH SKŘÍNĚK K DATŮM
Lockery jsou ve zkratce inovativní úložný systém pro kancelářské budovy, sportovní centra a školy. Mohou to být chytré skříňky, které monitorují využití kancelářských prostor, zasedacích místností a optimalizují jejich počet. Snižují potřebné množství nábytku nejen v kancelářském prostoru. Chytré zámky umožňují vývoj funkcí, programování a připojení k internetu. Uplatnění najdou ve sportovních
šatnách, na letištích nebo ve velkých společnostech. Tím, jak roste počet dynamických pracovních míst, nacházejí lockery čím dál větší uplatnění.

CHYTRÁ KANCELÁŘ
Skříňky se otevírají pomocí karty, která je přiložena k zámku nebo k terminálu zabudovanému do sestavy. Právo otevírat skříňky lze zvolit na kartách nebo čipech, které zaměstnanci používají pro přístup do pracovních prostor. Elektrické zámky lze ovládat telefonicky na dálku instalací softwaru. Tímto způsobem je lze otevírat i z domova.

ELEKTRONICKÉ ZÁMKY
Lockery jsou připojeny k elektřině, ale mají i náhradní bateriový zdroj. Součástí vybavení je zásuvka USB pro nabíjení notebooku a mobilního telefonu. Skříňky mohou mít i různé indikátory stavu LED. Pokud jsou obsazené, svítí červeně. Zelená znamená, že jsou volné pro jiného uživatele. Může také blikat červeně, v tu chvíli je skříňka k dispozici pro úklid.

BATERIOVÉ ZÁMKY
Existují také bateriové zámky, které umožňují ovládání lockerů kartami nebo aplikacemi v mobilním telefonu nebo notebooku. Jedná se o levnější řešení pro firmy s menším počtem lidí. Vedle chytrých řešení jsou i lockery s cylindrickou vložkou a klíči či s mechanickým zámkem s kódovou kombinací, u kterých není zapotřebí ani baterie, ani elektřiny. Další možností jsou mechanické zámky na mince, tzv. na zálohu, které lze zamknout vložením mince a po odemčení se záloha vrátí. Oba typy jsou využívané například v šatnách.

 

V roce 2021 lékárenská skupina Pilulka podílově vstoupila do tuzemského startupu Blocks. „Společně chceme ukázat ostatním velkým retailistům a logistikům cestu v automatickém výdeji zboží a zároveň zvyšovat počet Pilulka Boxů v zemích, kde působíme. Blocks jsou unikátní jak v technologickém přístupu, tak v produktovém designu. Na rozdíl od ostatních výrobců boxů, kteří jsou spíše kovovýroba,” říká Martin Kasa, zakladatel Pilulky.

BLOCKS jsou chytré boxy, které umožňují vyzvedávání balíků ze všech e-shopů, předávání klíčů či ukládání osobních věcí bez klíčů. Celý projekt začal v rámci bakalářské práce Bartoloměje Holubáře, absolventa oboru Designu na FA ČVUT v Praze, který tehdy ve svých jednadvaceti letech prorazil spolu se stejně starým programátorem Alexem Studničkou s Blocks, dnes už úspěšným startupem, na český trh

 

JEDEN CHYTRÝ SYSTÉM: ŘADA POUŽITÍ
Lockery díky jedinému chytrému systému mohou pomoci týmům v kancelářích, aby pracovaly efektivněji, zlepšit spolupráci, interní logistiku a zajistit, aby se návštěvníci cítili lépe. V čem spočívají výhody technologie lockerů? Ve flexibilním nastavení doplňují pracovní místa: buď uživatel, nebo administrátor může opakovaně přiřadit jakoukoli skříňku k jakémukoli použití, které potřebujete. Úložné prostory pro cokoliv ve flexibilní kanceláři se dnes za pomoci konfigurace lockerů dají nastavovat mnoha způsoby: mohou sloužit pro jednodenní použití konkrétní osoby nebo v pevně daných časových oknech (například pro konkrétní směnu). S přechodem kanceláří na hybridní způsoby práce jsou sdílené prostory na vzestupu – a osobní stoly a kontejnery mizí. Chytrá skříňka je způsob, jak zaměstnancům poskytnout osobní a bezpečný pocit pevného stolu a zároveň jim umožnit volnější pohyb. S chytrou konfigurací lockerů mohou i zaměstnanci vytvořit samoobslužné týmové úložiště. Předávání dokumentů a používání sdílených materiálů se tak stává mnohem jednodušší a není téměř vůbec závislé na rozvrhu ostatních členů týmu.

CENTRÁLNÍ MÍSTO PRO ZÁSILKY
Na straně 54 se věnujeme tématu recepce a recepčních služeb. Právě sem si stále více zaměstnanců objednává balíčky, které si nechávají z eshopů posílat do kanceláře. To vytváří stále větší pracovní zátěž pro správce zařízení a recepcí. Inteligentní systémy dnes umožňují vynechat recepčního a nezavalit vstupní prostor firmy zásilkami, ale doručovatelé spedičních firem, případně logické oddělení jednoduše umístí zásilku do skříňky a příjemce je automaticky informován. Celý proces je efektivní, je zajištěna bezpečnost a snižuje se riziko toho, že by se zásilka ztratila nebo chyběla. Ale nejen zaměstnanci chtějí bezpečné a flexibilní úložiště, lockery jsou vhodné i pro hosty. Přidanou hodnotou je pak pro ně dobrý pocit díky přidělené skříňce pro osobní věci. Chytrá konfigurace skříněk pro návštěvníky umožňuje flexibilně přidělovat návštěvníkům určitý počet skříněk, takže případně je pak možné je opět přidělit zaměstnancům. „Používání chytrých šatních skříněk znamená, že můžete dynamicky přidělovat zařízení různým zaměstnancům, čímž podpoříte více svých lidí a zároveň využijete méně zdrojů,“ říkají specialisté firmy Vecos z nizozemského Eidhovenu. Ta od roku 1996 patří k průkopníkům lockerů a navazujících technologií. „S týmy, které pracují na dálku nebo mezi domovem a kanceláří, si můžete pomoci při vzdálené distribuci a správě IT prostředků. Zaměstnanci mohou například přijímat, spravovat a sledovat vybavení nebo inventář IT. S notebookem už prostě neběháte do IT oddělení, ale předáte ho k servisu prostřednictvím chytrého lockeru.“

KOLIK LOCKERŮ POTŘEBUJETE?
Podle statistik firmy Vecom se až 40 % kancelářských skříněk nevyužívá. To je hodně a většina firem musí přitom na jejich údržbu vynakládat nemalé finanční prostředky a čas. S měnícím se stylem práce a vývojem pracovišť jsou tradiční skříňky spíše přítěží než přínosem. A rozhodují technologie „za lockery“, tedy aplikace sledující provoz v jednotlivých prostorách, počty lidí v kancelářích, frekvenci návštěv na recepci nebo počty doručených zásilek do firmy. S novým způsobem práce, kdy lidé nejsou každý den v kanceláři, se musí skladování na pracovišti vyvíjet tak, aby odpovídalo flexibilitě pracoviště. A přesně to dělají lockery. Nejenže pomáhají šetřit peníze, čas a podlahovou plochu, ale dělají pracoviště flexibilnějším, efektivnějším, spolupracujícím, a v důsledku i udržitelnějším. Tradiční skříňky jsou ve srovnání s elektronickými lockery „noční můrou“ pro facility management tým. Proč? S tradičními skříňkami, které vyžadují vydání klíče pro každého zaměstnance kanceláře, je spousta starostí. Nejenže je třeba vést evidenci klíčů; ale také zabere poměrně dost času řešení ztráty klíčů. Data ukazují, že s elektronickými lockery tráví tým údržby o 90 % méně času: konfigurace a správa skříněk se odehrává na dálku. S odpovídajícím softwarem pro správu skříněk lze automaticky vytvářet konfigurace skříněk a také importovat a synchronizovat data se stávající databází kontroly přístupu.

Nedílnou součástí lockerů
je software, který celé
infrastruktuře dává
přidanou hodnotu a pracuje
s daty o obsazenosti apod.

 

 

 

MÉNĚ PLOCHY
Chytré skříňky znamenají menší počet skříněk, a tedy úsporu podlahové plochy a nákladů. Bez systému správy skříněk jsou skříňky v podstatě majetkem zaměstnance po celou dobu, kdy pro firmu pracuje. A to bez ohledu na to, zda skříňku používá, nebo ne. S rozšiřováním počtu zaměstnanců je tedy přirozeně potřeba rozšiřovat i počet skříněk. To znamená, že potřebujete větší podlahovou plochu, abyste mohli tyto skříňky umístit. Pomocí systému inteligentních skříněk můžete skříňky přidělit jako osobní nebo jako sdílené skříňky. To je skvělý doplněk pro firmy, které pracují dynamicky, zejména když lidé nejsou v kanceláři každý den. Méně skříněk znamená méně nábytku na podlaze kanceláře. Facility manažeři mohou optimalizací systému správy skříněk dosáhnout až o 40 % většího podlahového prostoru.

INTEGRACE S KANCELÁŘSKÝM IT EKOSYSTÉMEM
Chytré lockery jsou obvykle navrženy tak, aby je bylo možné bezproblémově integrovat s jakýmkoli IT nebo IoT ekosystémem, a umožnit tak jednotnou práci na pracovišti. Prostřednictvím API se pak systém lockerů integrovat s dalšími technologickými platformami a technologiemi třetích stran: ať už jsou to systémy pro konkrétní pracoviště, řízení přístupu a systémy
pro správu identit.

DATA V REÁLNÉM ČASE
Data v reálném čase pak pomáhají pochopit, jak jsou kancelářské skříňky využívány. A v návaznosti na to efektivně přizpůsobit a optimalizovat zdroje. Data, která aplikace dnes jednoduše shromažďují, jsou opravdu detailní. Mohou jít až na úroveň jednotlivých skříněk, a pomoci tak vyřešit případná hlášení o chybějících věcech ze skříňky, zjistit, kdo naposledy skříňku použil, nebo pomoci při dohledávání kontaktů. Například společnost Deloitte snížila počet svých skříněk o 60 % pomocí systému chytrých skříněk a aplikací od firmy Vecos. Toto snížení bylo z velké části vedené snahou firmy snížit závislost na papíru a zavést chytré skříňky, které mají automatizovaná pravidla. Hybridní práce a flexibilita pracoviště je budoucnost a inteligentní kancelářské lockery pomáhají pracovištím stát se flexibilnějšími, protože umožňují bezproblémový pohyb osob po pracovišti.

 

 

PŘEHLED ČESKÉHO TRHU

A JAK JSME NA TOM V ČESKÉ REPUBLICE? S ROSTOUCÍM OBJEMEM KANCELÁŘSKÉHO TRHU A TAKÉ ZÁSADNÍMI ZMĚNAMI V POSTCOVIDOVÉ DOBĚ DORAZILY LOCKERY I DO NAŠICH KANCELÁŘÍ A FIREM. POCHOPITELNĚ JAKO PRVNÍ S NIMI ZAČALY VE SVÝCH SPACE PLANECH POČÍTAT VELKÉ GLOBÁLNÍ FIRMY, KTERÉ TAK OPTIMALIZUJÍ NÁKLADY A ZRYCHLUJÍ VNITŘNÍ LOGISTIKU VE FIRMÁCH. OSLOVILI JSME PŘEDNÍ VÝROBCE A DODAVATELE LOCKERŮ NA ČESKÉM A SLOVENSKÉM TRHU A POŽÁDALI JE O SPECIFIKACI PRODUKTŮ, KTERÉ NA TUZEMSKÉM TRHU NABÍZEJÍ. KROMĚ SAMOTNÝCH SKŘÍNĚK, KTERÉ JE SCHOPNA VYROBIT CELÁ ŘADA VÝROBCŮ NÁBYTKU, NÁS ZAJÍMALA PŘIDANÁ HODNOTA V PODOBĚ DESIGNU A DALŠÍCH PRVKŮ. PTALI JSME SE TAKÉ NA REALIZACE NA ČESKÉM TRHU, ABYSTE SI MOHLI UDĚLAT PŘEDSTAVU O TOM, KTERÉ FIRMY VYUŽILY PRÁVĚ DANÝ LOCKER.

 

SMART LOCKERS
Výrobce: ahrend
Tento inovativní úložný systém je určený pro vybavování interiérů administrativních budov, sportovních center a škol. Skříně Smart Lockers jsou vyráběny z klasických materiálů LTD a kov. Objednat je lze ve standardních rozměrech nebo na míru. Skříně je nutné spojovat do sestav zakončených bočním krytem a výsledek pak tvoří celistvou stěnu. Několik variant elektronického zámku umožňuje uživateli ovládat skříňky pomocí vlastní RFID karty nebo mobilní aplikace. Pokročilý software umožňuje pohodlnou vzdálenou správu všech lockerů. Elektronické zámky také splňují nejpřísnější nařízení pro umístění do veřejných prostor včetně certifikátu bezpečnosti a možnosti otevřít je všechny najednou. Skříně Smart Lockers jsou určeny k ukládání osobních věcí zaměstnanců nebo návštěvníků sportovních center. Skříně jsou vybaveny elektronickým zámkem, který umožňuje kdykoliv jejich otevření pomocí např. RFID karty. Zámky je možné nastavit do mnoha režimů používání dle potřeby provozovatele.
Web výrobce: www.ahrend.com

 

 

LOCKERS
Výrobce: Brick
Lockery jsou funkční, inteligentní a elegantní úložný systém do kanceláří, veřejných budov i soukromých interiérů, využívající různých technologií zamykání. Byly navrženy ve spolupráci specialistů na kancelářské interiéry, jakými jsou společnost Brick a architektonické studio Perspektiv (profil této architektonické kanceláře – viz také str. 84). Na Designbloku 2021 získaly ocenění v kategorii Novinka výrobce a byly nominovány na cenu Czech Grand Design 2021.

Realizace na českém trhu: Kanceláře firmy Deloitte (2019, 1 677 kusů), EON IT HUB (2018, 184 ks), HUB HUB (2018, 186 ks); Fortuna Entertainment Group (2020, 424 ks), Tesco (2019, 943 ks), Crestyl (2019, 144 ks), Unilever (2018, 243 ks), AB In BEV (2021, 707 ks), Adastra (2022, 596 ks)
Web výrobce: www.lockers.cz

 

CAPA
Výrobce: Martela
Na výběr jsou čtyři velikosti modulů a dvířek. V rámci jednoho designu lze snadno sestavit úložný prostor pro sdílená pracoviště
v podobě lockerů, který lze doplnit o otevřený šatní modul s tyčí na ramínka, jednoduchou skříňkou do open space nebo praktickou nízkou skříňkou s polstrováním. Sestavy lze zatraktivnit praktickým boxem pro živé rostliny. Kromě tradičního zámku na klíč nabízí CAPA možnost několika typů zamykání, jako je například mechanický kódový zámek, elektronický kódový zámek, RFID zámek, RFID skrytý zámek a chytrý zámek. Zaměstnanci ocení plstěný GO BAG s koženými detaily, do kterého lze pohodlně uložit soukromé a pracovní věci jako notebook, nabíječky, notebooky, psací potřeby, láhev na pití, nebo i pár rodinných fotek a oblíbený čaj. MARTELA je významný finský výrobce kancelářského a školního nábytku, který od roku 1949 hledá odpovědi na budoucí potřeby firem. Neustále zkoumá pracovní prostředí a nové způsoby práce, získané znalosti pak využívá při návrhů celkových koncepcí a designů svého nábytku. Interiérový architekt Iiro Viljanen (1967) pro Martelu navrhl mnoho produktů pro kancelářské a školní prostředí, včetně modulární řady CAPA a praktického boxu GO BAG. Dlouhodobě se snaží svým designem zpříjemnit pracovní prostředí.
Web dodavatele: www.suma.cz

 

CHOICE Lockers
Výrobce: NARBUTAS
Modulární řada CHOICE Lockers poskytuje široké možnosti, od uložení osobních a pracovních nástrojů až po předměty velkých rozměrů. Skříňky je možné libovolně konfigurovat, a vytvořit tak prostor podle individuálních potřeb. Každou skříňku je možné doplnit o další příslušenství: kovové police, držáky na jmenovky či háček na oblečení. Kromě tradičního zamykání na klíč nabízí výrobce také možnost kombinačního zámku, ale také pokročilé elektronické zámky s klávesnicí nebo na čipovou RFID kartu. Všechny zámky také umožňují jak osobní, tak sdílené použití.
Realizace na českém a slovenském trhu: Scott.Weber Workspace, DPD, Raiffeisenbank, Cargo Partner a další
Počet prodaných kusů: stovky
Cena: od 3 000 Kč za modul (v závislosti na velikosti, použitém materiálu a typu zámku)
Dodavatel na český a slovenský trh: NARBUTAS
Web výrobce: www.narbutas.com

 

BLOCKS LOCKERS
Výrobce: Blocks lockers
Technologická společnost Blocks dodává řešení, které z klasických lockerů udělá chytré. Jejich systém lze nainstalovat do jakéhokoliv lockeru a funguje zcela bez klíčů, pomocí mobilní aplikace, QR nebo PIN kódu, či přístupových karet.
Svým zákazníkům vedle osobních a týmových lockerů řeší také další výzvy spojené se změnou způsobu práce: bezobslužné předání věcí kolegovi na home office, výdej IT techniky nebo třeba správu klíčů od flotily automobilů. Hladce se postará i o příchozí balíky od kurýrů, které už nemusí hyzdit krásné recepce a zaměstnanec vyzvedává, až se mu to hodí
Funkce a využití jednotlivých lockerů lze snadno nastavit dle interní potřeby a upravovat v čase.
Systém se automaticky stará o všechny přístupy a díky vzdálené správě s možností vzdáleného otevření lockerů je jejich správa zcela bez starostí.

Realizace na českém trhu: Deloitte, O2, KIWI, Skanska, Ernst&Young, UniCredit
Počet prodaných kusů 2021 na českém a slovenském trhu: přibližně 4.000 ks
Dodavatel na český a slovenský trh: Blocks lockers
Web výrobce: www.blocks.cz

 

EBOOK o lockerech v PDF si můžete stáhnout ZDE.

 

Text: Radek Váňa a redakce
Foto: archiv jednotlivých firem

Každý týden články FMJournalu do vašeho emailu.